Det er ikke bare i nyetablering av kundeforholdet dette er lovpålagt, men også i løpende kundeforhold der dette mangler må vi innhente pass. Dette betyr at enten må kunden komme innom i banken for å skanne passet, eller en bekreftet kopi sendes oss på sikker kommunikasjon innlogget i nettbank (se lenger ned på siden).

Hvilken type legitimasjon må forevises?

 

Legitimasjon
Vi behøver oppdatert legitimasjon fra mange av våre kunder. Selv om man har vært kunde hos oss i mange år, eller akkurat har startet et kundeforhold med oss er det viktig at man er legitimert riktig. Alle banker er nå lovpålagt å ha oppdatert legitimasjon på sine kunder for at man rett og slett skal være sikker på at "du er du". Vi anbefaler at alle kunder legitimerer seg med gyldig pass. Har man ikke pass kan man legitimere seg med annen gyldig legitimasjon som f.eks førerkort. (BankID krever pass).

BankID
For å kunne ha BankID er det krav om at man må legitimere seg med gyldig pass. BankID er din signatur i form av en elektronisk ID og det stilles derfor strengere krav til legitimasjonskontroll.

Sende dokumentasjon på pass digitalt:
Du kan sende bekreftet kopi av passet ditt på sikker kommunikasjon til oss. Dette gjør du enklest i nettbank, logg inn og velg «kontakt oss». Klikk på de 3 strekene oppe til høyre, og velg legitimasjon. Så laster du opp kopien av passet og sender inn. Dette er helt trygt. Husk at kopi av passet må være bekreftet av offentlig instans: bank, post, kommune osv.

Vi har også avtale med Posten slik at du kan få skannet passet ditt hos en Post i butikk og få utlevert bankID-brikke der. Ta kontakt med oss hvis du har behov for dette.
 
SMS fra Ørskog Sparebank
De kundene hos oss som har BankID men ikke er legitimert med pass, mottar en SMS om dette.